News

De GDPR is niet enkel voor IT’ers. Marketeers, wees op jullie hoede.

Marketeers die ervan overtuigd zijn dat GDPR geen of weinig consequenties heeft op hun databeheer, maken een grote fout. Marketeers bezitten vaak een hoop aan persoonlijke informatie van klanten, prospects, suspects enzovoort. De Europese richtlijn rond privacy is heel ruim en richt zich niet tot een bepaalde afdeling van een bedrijf, bijvoorbeeld de IT-afdeling of juridische dienst.

Het zijn vaak marketeers die persoonlijke gegevens gebruiken voor diverse acties: e-mailmarketing, advertenties, direct marketing, enzovoort en ook de data die hiervoor ingeschakeld wordt valt onder de GDPR-regeling.
25 mei 2018 is een datum die met een gele markeerstift op de kalender moet worden aangeduid. Het is de dag dat u niet voor onaangename verassingen willen staan. Het is de dag waarop er geen discussie meer mogelijk is en u simpelweg moet voldoen aan de richtlijnen van de General Data Protection Regulation (GDPR).

  Marketeers voelen zich amper of zelfs niet aangesproken wanneer GDPR in een discussie naar voor komt. Het onderwerp wordt vaak op de stapel gelegd in het ‘to do-vakje’ van de IT-afdeling of juridische dienst van het bedrijf. In de meeste gevallen resulteert dit enkel in extra aankruisvakjes wanneer een persoon gevoelige informatie op een website achterlaat.
Echter zijn het de marketeers die dagelijks omgaan met specifieke data over klanten. Wanneer ze een advertentie opstellen gebruiken ze die data om de persoon opnieuw te benaderen, wanneer ze een e-mail uitsturen is het die data die de basis is om de juiste persoon te bereiken. De marketingafdeling, en bij uitbreiding de salesafdeling, zijn voor een bedrijf de poort naar de buitenwereld, waardoor ze in eerste instantie persoonlijke data gaan gebruiken.

Wat nu?

Voor marketeers die oorspronkelijk al op een correcte manier omgaan met privacy en persoonsgegevens, verandert er niet zo bijster veel. In de praktijk komt het echter vaker voor dat het belang van het voorzicht omgaan van vertrouwelijke informatie niet zo hoog in het vaandel wordt gedragen. We kunnen niet met de vinger beginnen wijzen, aangezien er ook nooit een doorgedreven controle op deze data-behandeling werd gevoerd.
Na 25 mei zou GDPR een aandachtspunt moeten worden, en laat ons duidelijk zijn ook blijven, aangezien er boetes tot 4% van de jaaromzet kunnen worden uitgeschreven.

Continu proces

Indien u vandaag GDPR-compliant bent geeft dit geen garantie op morgen. Het GDPR-verhaal is een voortdurende uitdaging voor bedrijven.

Is GDPR een last? Neen. Het is een uitdaging voor zowel de consument alsook voor data gedreven bedrijven. GDPR moet aanzien worden als een kans om een betere relatie met de klant op te bouwen. Een positieve implementatie van de regularisatie leidt namelijk tot betere marketingresultaten, omdat uw activiteiten zich baseren op foutloze data. U behoedt zich er immers van dat persoon X wel degelijk geïnteresseerd is in het onderwerp uw actie. Dit is het uitgangspunt van het draagvlak van een succesvolle campagne.

Wat met mijn bestaande klantendata?

Wat bestaande klanten betreft zal GDPR voor marketeers weinig kopzorgen bezorgen. De persoonlijke informatie van uw klanten heeft u niet zomaar ter beschikking. In het verleden is er tot een akkoord gekomen dat persoonlijke data mag gebruikt worden voor bepaalde doeleinden. Dit akkoord kan de vorm aannemen van onder andere uw privacybeleid, een opt-int, een handtekening, enzovoort.

  Het aantrekken van nieuwe klanten via doelgroep benadering of marketingautomatisatie zal echter wel een stuk moeilijker worden aangezien de toelating tot het gebruik van persoonlijke gegevens ontbreekt. Het een extra stap waarmee u als marketeer rekening mee moet houden. Maar het is zekere niet onmogelijk.

  Bron: Bloovi

Iedere maand tips & advies in jouw mailbox betreffende onze bedrijfscontinuïteit en andere oplossingen?

Referenties

Onze klanten zijn, naast het volledige Incrius-team, ons dierbaarste bezit. Ze vertellen zelf hoe onze diensten hun noden invulden en welke impact dit had op hun organisatie.
Meet us

Ons bedrijf is gelegen in Laarne. Incrius levert diensten in heel België met Vlaanderen als belangrijkste focus.

News

Stem INCRIUS in de finale naar plaats 1 !